Nauka często kojarzy się uczniom z mozolnym wypełnianiem zeszytów ćwiczeń i zbieraniem dodatkowych materiałów w segregatorach, teczkach czy koszulkach. A my te wszystkie pomoce naukowe zamieniliśmy na lapbook. Jest to ciekawe narzędzie, które może urozmaicić naukę nawet trudnych zagadnień.
Co to jest lapbook? Lapbook jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na wybrany temat. Taka teczka pełni raczej funkcję interaktywnej przestrzeni na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. To wszystko umieszczone jest w kieszonkach, książeczkach o przeróżnych kształtach i na karteczkach. Są w nim książeczki, każda inna, jak strony w pamiętniku – każda napisana przez inną osobę. Są też kieszonki, do których można zajrzeć jak do pamiętnikowego sekretu. Jednocześnie lapbook ma w sobie coś z zeszytu ćwiczeń, w którym wypełniamy rubryczki i umieszczamy wymagane informacje.
Zalet robienia lapbooków jest mnóstwo: jest to wspaniały sposób na naukę, powstają z nich książki tematyczne, do których zawsze można sięgnąć by zrobić “powtórkę materiału”, rozwija przeróżne umiejętności.
Pierwsze lapbooki jakie wykonali uczniowie to lapbooki o figurach płaskich( klasa Va, Vb) i bryłach przestrzennych (klasa VI b)
Jak zabrać się za przygotowanie lapbooka? Najpierw należy zgromadzić materiały: teczki papierowe, ilustracje związane z tematyką lapbooka, informacje. Potem pracujemy etapami: przygotowujemy okładkę tytułową, projektujemy działy lapbooka, przygotowujemy szablony dla informacji, kopertki na obrazki, elementy ozdobne. Jest to praca czasochłonna, dlatego moi uczniowie, pracę wykonali w domu, angażując swoich rodziców. Dzieci bardzo chętnie pracowały nad wykonaniem swojego lapbooka, mają przy tym dużo radości, że są jego twórcami. Projekt LAPBOOK został zrealizowany w trudnym okresie – w czasie zdalnego nauczania. Była to forma powtórzenia materiału.
W galerii najlepsze efekty naszego projektu. Dorota Jawor