GODZINY PRACY PEDAGOGA SPECJALNEGO W SZKOLE
Justyna Zając
Poniedziałek |
10:30 – 11:30 11:30 – 12:30 (dodatkowa godzina) |
Wtorek | 8:45 – 11:45 |
Środa | 8:45 – 11:45 |
Czwartek | PRZEDSZKOLE |
Piątek | 8:00 – 12:00 |
GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
Magdalena Chudzik
PONIEDZIAŁEK |
9:00 – 13:30 |
WTOREK |
8:00 – 13:45 (8.50- 9.35 – zaj. rozw. kompetencje emocjonalno- społeczne) |
ŚRODA |
8:00 – 12:30 (12.35- 13.20 – zaj. rozw. kompetencje emocjonalno- społeczne) |
CZWARTEK |
8:00 – 12:30 (12.30- 13.15 – zaj. rozw. kompetencje emocjonalno- społeczne) |
PIĄTEK |
8:00 – 11:30 (11.30- 12.30 – godz. dostępności dla rodziców) |
_____________
GODZINY PRACY PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
Tabaka Magdalena
Poniedziałek | 08:00 – 12:00 |
Wtorek | PRZEDSZKOLE (8:30 – 13:30)
13:30 – 14:30 – zajęcia indywidualne |
Środa | 8:30 – 10:30
10:30 – 11:30 (godzina dostępności dla rodziców)* |
Czwartek | 10:30 – 14:30 |
* na spotkanie najlepiej umówić się przez Portal LIBRUS
_______________
LOGOPEGA SZKOLNY, SURDOPEDAGOG
Katarzyna Paściak
Poniedziałek | 07:45 – 14:35 |
Wtorek | 07:10 – 09:35 i 11:45 – 14:35 |
Środa | 07:00 – 09:35 i 11:45 – 14:35 |
Czwartek | 08:00 – 14:35 |
Piątek | 07:45 – 08:45 i 11:45 – 14:35. |
POMOC
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W SZKOLE
Beneficjenci pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pomocą psychologiczno-pedagogiczną obejmuje się uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, szczególnie uzdolnionych, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych, chorych przewlekle, znajdujących się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, z niepowodzeniami edukacyjnymi, zaniedbaniami środowiskowymi, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wcześniejszym kształceniem za granicą.
Inicjatorzy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Prawo inicjowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej posiadają uczniowie i ich rodzice, dyrektor szkoły, nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniami, pielęgniarki
i higienistki szkolne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, asystenci edukacji romskiej, pracownicy socjalni, asystenci rodziny, kuratorzy sądowi, organizacje pozarządowe
i instytucje działające na rzecz dzieci i rodziny.
Podmioty udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele oraz specjaliści (psycholog, pedagog, pedagog specjalny, socjoterapeuta, logopeda, neurologopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny) we współpracy z rodzicami uczniów, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna obejmuje:
– rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów (określanie przyczyn ich niepowodzeń edukacyjnych i trudności w funkcjonowaniu, eliminowanie barier utrudniających im uczestnictwo w życiu szkoły);
– rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów, wspieranie ich potencjału rozwojowego (mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań, uzdolnień);
– podejmowanie działań mających na celu podnoszenie efektywności uczenia się i poprawy funkcjonowania uczniów w szkole;
– wspomaganie uczniów w wyborze kierunku dalszego kształcenia i zawodu.
Najważniejsze zadania specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
SPECJALIŚCI | ZADANIA |
Pedagog szkolny, psycholog | · diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych;
· inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych; · podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; · udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; · minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym; · współpraca z innymi podmiotami wspierającymi: poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, dyrektorem, pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną, asystentem edukacji romskiej, pomocą nauczyciela,pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny, kuratorem sądowym; · pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu oraz rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów. |
Pedagog specjalny | · współpraca z nauczycielami, wychowawcami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami.
· współpraca z zespołem mającym opracować IPET; · rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły; · udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem; · dostosowanie sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych; · dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów. · udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom, uczniom i nauczycielom; · współpraca z innymi podmiotami wspierającymi. |
Logopeda | · diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy i poziomu rozwoju językowego uczniów.
· prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń; · podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów; · wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
Neurologopeda | · diagnoza nieprawidłowości w rozwoju mowy lub nieprawidłowości, które pojawiły się w przypadku różnorodnych uszkodzeń mózgu;
· prowadzenie terapii mowy. |
Terapeuta pedagogiczny | Organizowanie i prowadzenie terapii pedagogicznej, procesu szeregu długotrwałych oddziaływań nastawionych na:
· pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych;
|
Socjoterapeuta | · udzielanie pomocy w formie poradnictwa, konsultacji, zajęć indywidualnych i grupowych;
· wspomaganie młodzieży w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym; · prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne; · pomoc w pokonywaniu trudności przez uczniów mających problemy osobiste, szkolne i życiowe; · organizowanie podczas spotkań takich sytuacji społecznych, które sprzyjać będą odreagowaniu napięć emocjonalnych i posłużą uczeniu się nowych umiejętności psychologicznych; · pomoc w lepszym funkcjonowaniu społecznym młodzieży (np. uczenie rozpoznawania emocji i wyrażania ich stosownie do sytuacji, poznawanie mechanizmów uzależnień, uczenie współdziałania |
Doradca zawodowy | · diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie im tych danych. |
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna podczas bieżącej pracy
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w trakcie bieżącej pracy z nimi, poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów. Działania te obejmują dostosowanie wymagań edukacyjnych oraz metod i form pracy do aktualnych indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów.
Dostosowanie wymagań w zakresie dydaktycznym
Nauczyciele są zobowiązani dostosować wymagania edukacyjne do aktualnych, indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Dostosowanie polega na takim zmodyfikowaniu wprowadzanych treści, stosowanych metod pracy oraz organizacji procesu nauczania, aby umożliwić dzieciom realizację podstawy programowej w sposób zindywidualizowany, adekwatny do ich potrzeb i możliwości. Sposób i zakres dostosowania wymagań edukacyjnych powinien znaleźć odzwierciedlenie w Przedmiotowych Zasadach Oceniania opracowywanych przez nauczycieli.
Dostosowanie wymagań w zakresie oceny zachowania
Dostosowanie wymagań dotyczy również procesu oceniania zachowania. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić ich wpływ na jego funkcjonowanie. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w indywidualnych kryteriach oceny zachowania opracowanych przez wychowawcę dla ucznia z zaburzeniami rozwoju.
AKTUALNOŚCI:
MATERIAŁY MEN – BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
zapobieganie-reagowanie-cyberpszemoc (1)
zapobieganie-reagowanie-gry-komputerowe (1)
https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/cyberbezpieczenstwo-w-szkolach-list-minister-edukacji-narodowej.html
Informacja na temat pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Szanowni Państwo!
Jeżeli Państwa dziecko napotyka na problemy w nauce, przejawia specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia), sprawia trudności wychowawcze, ma dysfunkcje lub odchylenia rozwojowe może skorzystać z pomocy poradni- psychologiczno- pedagogicznej w celu wydania odpowiedniego dokumentu uprawniającego do korzystania z dostosowania warunków i form nauczania.
O badanie dziecka mogą wnioskować tylko rodzice (prawni opiekunowie) dziecka. Również rodzice dostarczają opinię do szkoły.
Istnieje również możliwość dostosowania warunków i formy do egzaminu gimnazjalnego.
Uczeń uprawniony do dostosowania to uczeń:
– posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność;
– posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym;
– posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania;
– chory lub niesprawny czasowo ( zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza);
– posiadający opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią;
– który w roku szkolnym, w którym jest egzamin, był objęty pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej, sytuację kryzysową lub traumatyczną ( pozytywna opinia rady pedagogicznej)
– cudzoziemiec, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (pozytywna opinia rady pedagogicznej).
Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się przedkłada się dyrektorowi szkoły, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.
Zespół Szkolno- Przedszkolny w Krasnem znajduje się na terenie działania Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej Nr 1 w Rzeszowie przy ul. Batorego 9, tel. 017-852-81-30. Więcej informacji można uzyskać na stronie www.ppp1.rzeszow.edu.pl/
Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z oferty poradni najlepiej skontaktować się z pedagogiem szkolnym lub wychowawcą klasy.
Zachęcamy do lektury artykułów na ważne tematy.
INTERNET, KOMPUTER … – artykuł