TYDZIEŃ NAUK ŚCISŁYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KRASNEM
24-28 lutego 2020r.
Celem akcji jest popularyzowanie nauk przyrodniczych wśród uczniów
W programie:
· Gry i zabawy doskonalące liczenie i logiczne myślenie. Klasa 1ab (poniedziałek – piątek)
· Dzień Małych Odkrywców. Klasa 1c – środa
· Konkurs: Mistrz sudoku. Klasa 2 abc – środa
· Matematyczne gry dydaktyczne. Klasa 3abc – piątek
· Jak powstają chmury i deszcz? Naturalny filtr wodny. Budowa rzeki. Klasa 3c (wtorek – piątek)
· Międzyklasowy Konkurs – Łamigłówki matematyczne. Klasa 4ab – wtorek
· Turniej Baltie Programming Challenge. Klasa 5 – poniedziałek, wtorek, piątek
· Międzyklasowy Konkurs Matematyczny. Klasa 5abcd – środa
· Międzyklasowy Konkurs Wiedzy o Krajach Unii Europejskiej dla klas VI ( 6b – wtorek, 6ac – środa)
· Pokazy fizyczno – chemiczne dla uczniów klas VI – wtorek
· Projekty „Jak to działa? ” klasa 6abc – środa, piątek
· Międzyklasowy Konkurs – Maraton Matematyczny. Klasa 7ab – czwartek
· Quiz z wiedzy ogólnej w formie Kahoot. Klasa 7a (grupa) – wtorek, 7b (grupa) – piątek
· Wystawa projektów – Układ Słoneczny i Wielki astronom-Mikołaj Kopernik wykonana przez uczniów klas 5 i 6.
· Prezentacja prac plastycznych „W krainie tangramów” i „Geometryczne wyklejanki” przygotowana przez uczniów klas 4 i 5.
· Wystawa prac „Tajemnice roślin” przygotowana przez uczniów klas 8.· Plakaty „Co wiemy o wirusach?” wykonane przez uczniów klas 5.
DLACZEGO WARTO SIĘ UCZYĆ PRZEDMIOTÓW ŚCISŁYCH?
1. | Trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie w dzisiejszym świecie bez znajomości matematyki. Jest ona niezbędna w wielu sferach życia codziennego: od obliczeń pieniężnych, procentowych i czasowych począwszy na obliczeniu ilości farby potrzebnej do pomalowania pokoju skończywszy. Matematyka jest potrzebna codziennie i każdemu. |
2. | Matematyka to podstawa logicznego myślenia. Bez tego nie można przewidywać konsekwencji swojego działania; oceniać co się wydarzy, jeśli podejmiemy takie czy inne decyzje. Ten kto myśli logicznie, umie też myśleć samodzielnie i nie daje się oszukać. |
3. | Nauka przedmiotów ścisłych poprawia sprawność mózgu i choć nie widać jej na pierwszy rzut oka, to właśnie ona ma największe znaczenie, jeśli idzie o przyszłość dziecka: zdobycie wykształcenia, które zapewni dobrą pracę (dobrą, czyli nie tylko taką, która przynosi korzyści finansowe, ale też dającą satysfakcję i poczucie celu – wbrew pozorom, to również jest ważne). |
4. | Fizyka pozwala zrozumieć, jak „działa” otaczający nas świat – dzięki temu żyje nam się łatwiej i nie chodzi tu tylko o niezwykłe wynalazki, ale też proste reguły, których znajomość pomoże w przeniesieniu ciężkiego przedmiotu czy zmianie koła w samochodzie. |
5. | Fizyka i astronomia pozwalają na zrozumienie dlaczego zmieniają się pory roku, dochodzi do zaćmienia Słońca i tego, jak powstaje tęcza. Nie umniejsza to ich piękna, ale pozwala dodatkowo zachwycić się tym, że tak skomplikowana „maszyneria” działa dzięki niezmiennym prawom. |
6. | Gotowanie, fermentacja, konserwacja, produkcja różnorodnych tworzyw i materiałów – to wszystko jest łatwiejsze (a często w ogóle możliwe) dzięki znajomości procesów chemicznych. |
7. | Nauki ścisłe to także bezpieczeństwo – wiedza o związkach chemicznych chroni znającego je człowieka od niebezpiecznego ich zmieszania (dotyczy to zarówno środków czystości, jak i leków), a wiedza o tym jak działa prąd może zapobiec pożarowi czy poparzeniu. |
8. | Rozwiązywanie problemów staje się łatwiejsze jeżeli człowiek robi to często i wypracowuje sobie służące temu metody i techniki. Nawet jeżeli z czasem zapomni się wszystkie wzory i zasady, to człowiekowi łatwiej będzie podejmować decyzje. |
9. | Wprawdzie posługiwanie się nowoczesnymi technologiami nie wymaga wiedzy o tym, jak one działają, jednak to właśnie dzięki tym ludziom, którzy zajmują się programowaniem, możemy się nimi cieszyć. Dobrze jest wiedzieć, jaka jest zasada ich działania, a jeszcze lepiej brać w tym udział, a nie być tylko biernym użytkownikiem. |
10. | Przedmioty ścisłe niejednokrotnie otwierają drogę do dalszej nauki– bez nich nie jest możliwe kontynuowanie nauki na kierunkach technicznych. |