TYDZIEŃ NAUK ŚCISŁYCH

TYDZIEŃ NAUK ŚCISŁYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KRASNEM
24-28 lutego 2020r.
Celem akcji jest popularyzowanie nauk przyrodniczych wśród uczniów
W programie:

·         Gry i zabawy doskonalące liczenie i logiczne myślenie. Klasa 1ab (poniedziałek – piątek)
·         Dzień Małych Odkrywców. Klasa 1c – środa
·         Konkurs: Mistrz sudoku. Klasa 2 abc – środa
·         Matematyczne gry dydaktyczne. Klasa 3abc – piątek
·         Jak powstają chmury i deszcz?  Naturalny filtr wodny. Budowa rzeki. Klasa 3c (wtorek – piątek)
·         Międzyklasowy Konkurs – Łamigłówki matematyczne. Klasa 4ab – wtorek
·         Turniej Baltie Programming Challenge. Klasa 5 – poniedziałek, wtorek, piątek
·         Międzyklasowy Konkurs Matematyczny. Klasa 5abcd – środa
·         Międzyklasowy Konkurs Wiedzy o Krajach Unii Europejskiej dla klas VI  ( 6b – wtorek, 6ac – środa)
·         Pokazy fizyczno – chemiczne dla uczniów klas VI  – wtorek
·         Projekty „Jak to działa? ” klasa 6abc – środa, piątek
·         Międzyklasowy Konkurs – Maraton Matematyczny. Klasa 7ab – czwartek
·         Quiz z wiedzy ogólnej w formie Kahoot. Klasa 7a (grupa) – wtorek,  7b (grupa) – piątek
·         Wystawa projektów – Układ Słoneczny i Wielki astronom-Mikołaj Kopernik wykonana przez uczniów klas 5 i 6.
·      Prezentacja prac plastycznych „W krainie tangramów” i „Geometryczne wyklejanki” przygotowana przez uczniów klas 4 i 5.
·       Wystawa prac „Tajemnice roślin” przygotowana przez uczniów klas 8.·         Plakaty „Co wiemy o wirusach?” wykonane przez uczniów klas 5.



DLACZEGO WARTO SIĘ UCZYĆ PRZEDMIOTÓW ŚCISŁYCH?

1.

Trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie w dzisiejszym świecie bez znajomości matematyki. Jest ona niezbędna w wielu sferach życia codziennego: od obliczeń pieniężnych, procentowych i czasowych począwszy na obliczeniu ilości farby potrzebnej do pomalowania pokoju skończywszy. Matematyka jest potrzebna codziennie i każdemu.

2.

Matematyka to podstawa logicznego myślenia. Bez tego nie można przewidywać konsekwencji swojego działania; oceniać co się wydarzy, jeśli podejmiemy takie czy inne decyzje. Ten kto myśli logicznie, umie też myśleć samodzielnie i nie daje się oszukać.

3.

Nauka przedmiotów ścisłych poprawia sprawność mózgu i choć nie widać jej na pierwszy rzut oka, to właśnie ona ma największe znaczenie, jeśli idzie o przyszłość dziecka: zdobycie wykształcenia, które zapewni dobrą pracę (dobrą, czyli nie tylko taką, która przynosi korzyści finansowe, ale też dającą satysfakcję i poczucie celu – wbrew pozorom, to również jest ważne).

4.

Fizyka pozwala zrozumieć, jak „działa” otaczający nas świat – dzięki temu żyje nam się łatwiej i nie chodzi tu tylko o niezwykłe wynalazki, ale też proste reguły, których znajomość pomoże w przeniesieniu ciężkiego przedmiotu czy zmianie koła w samochodzie.

5.

Fizyka i astronomia pozwalają na zrozumienie dlaczego zmieniają się pory roku, dochodzi do zaćmienia Słońca i tego, jak powstaje tęcza. Nie umniejsza to ich piękna, ale pozwala dodatkowo zachwycić się tym, że tak skomplikowana „maszyneria” działa dzięki niezmiennym prawom.

6.

Gotowanie, fermentacja, konserwacja, produkcja różnorodnych tworzyw i materiałów – to wszystko jest łatwiejsze (a często w ogóle możliwe) dzięki znajomości procesów chemicznych.

7.

Nauki ścisłe to także bezpieczeństwo – wiedza o związkach chemicznych chroni znającego je człowieka od niebezpiecznego ich zmieszania (dotyczy to zarówno środków czystości, jak i leków), a wiedza o tym jak działa prąd może zapobiec pożarowi czy poparzeniu.

8.

Rozwiązywanie problemów staje się łatwiejsze jeżeli człowiek robi to często i wypracowuje sobie służące temu metody i techniki. Nawet jeżeli z czasem zapomni się wszystkie wzory i zasady, to człowiekowi łatwiej będzie podejmować decyzje.

9.

Wprawdzie posługiwanie się nowoczesnymi technologiami nie wymaga wiedzy o tym, jak one działają, jednak to właśnie dzięki tym ludziom, którzy zajmują się programowaniem, możemy się nimi cieszyć. Dobrze jest wiedzieć, jaka jest zasada ich działania, a jeszcze lepiej brać w tym udział, a nie być tylko biernym użytkownikiem.

10.

Przedmioty ścisłe niejednokrotnie otwierają drogę do dalszej nauki–  bez nich nie jest możliwe kontynuowanie nauki na kierunkach technicznych.
Skip to content